p39.2

9800€ de 25000€

9800€ de 25000€

El saqueig del monopoli del Taxi | Alexander Golovin

22 març, 2021 |

@andersivera

Molts cops hem hagut de sentir arguments provinents del lobby del taxi sembrant la por sobre un possible monopoli del sector per part d’Uber o Cabify en cas que es libertitzés el mercat. Cal dir que aquí, a l’advertir sobre els perills dels monopolis, el lobby del taxi té tota la raó del món. Al Cèsar el que és del Cèsar. Quan els mercats són monopolitzats -o bé oligopolitzats- tendeixen a disparar el seus preus en benefici de l’empresa que els controla, i en detriment de l’usuari.

 

Per norma general, els monopolis tendeixen a ser el resultat d’imposar barreres regulatòries d’entrada al sector que impedeixen als nous competidors plantar cara als ja establerts. És a dir, que mentre les administracions no restringissin l’accés al mercat, amb intenció de protegir les empreses ja existents com Uber o Cabify, aquestes no tindrien capacitat per controlar el sector. Sempre que tota persona amb vehicle particular pogués accedir a alguna plataforma d’intermediació, podria oferir el mateix serveix i, per tant, competir amb els conductors adscrits a companyies com Uber, Cabify o Mytaxi.

 

De fet, el problema és just el contrari: és el taxi qui, a través de l’amenaça i el xantatge, sempre ha buscat restringir qualsevol mena de competència per així poder imposar preus i condicions abusives als usuaris. Fent servir eslògans tan plens d’enginy i profunditat com “Fuck Uber”, activites del monopoli com Tito “Vito” Álvarez, sempre han deixat molt clar que no accepten l’entrada de cap tipus de competidor.

“És el taxi qui, a través de l’amenaça i el xantatge, sempre ha buscat restringir qualsevol mena de competència per així poder imposar preus i condicions abusives als usuaris. Activites del monopoli com Tito “Vito” Álvarez, sempre han deixat molt clar que no accepten l’entrada de cap tipus de competidor”

Fer servir termes com xantatge o actituds mafioses per referir-nos a les pràctiques d’organitzacions com EliteTaxi no és exagerat ni sobrer. Algú s’imagina altres sectors actuant de la mateixa manera i amb mètodes semblants? Seria impensable veure forners organitzats i paralitzant la ciutat amb l’objectiu de no permetre la creació de nous competidors en el sector del pa de quilo o les ensaïmades. Aberrant és la paraula.

 

I tot això passa quan l’actual regulació del sector de l’arrendament amb conductor (VTC) a Catalunya ja és una de les més restrictives de tota Europa. Entre d’altres restriccions, Catalunya limita la quantitat de llicències, la capacitat de marcar el preu, i prohibeix als cotxes romandre estacionats i poder ser compartits per diferents usuaris.

 

A diferència del que es pugui pensar, la voluntat de liberalitzar el sector del taxi no és una obsessió ideològica: es deu a la necessitat d’acabar amb un sistema de privilegis propi d’una casta. Els últims anys, les restriccions d’entrada i de preu en el mercat del taxi a Barcelona han provocat un sobrepreu d’almenys un 12,3% i una pèrdua anual en el benestar dels consumidors d’almenys 61,4 milions d’euros. En canvi, els valors de les llicències de taxi han augmentat un 503,7% mentre que, per posar només un exemple, l’IBEX-35 ho ha fet un 233,7%. Un autèntic saqueig al consumidor.

 

 

Si vols llegir més articles com aquest, ajuda’ns a fer possible ElTribú.

Fes-te tribunero fundador!

Comentaris

Encara no hi ha comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *